Tuesday, December 21, 2010

Berhati - hati dengan penipuan dalam Social Network (part 1)

 Penipuan dalam Social Network ( social network scam eg :'facebook , twitter dan lain - lain)

Populariti yang diraih facebook , twitter dan berbagai-bagai social network menyebabkan social network semakin mendapat tumpuan dan berkembang di seluruh dunia.Saban hari ada sahaja pengguna internet akan mendaftarkan diri mereka untuk melibatkan diri dalam social network komuniti namun tidak menyedari bahawa mereka mungkin sebahagian dari mangsa yang berpotensi untuk ditipu.

Untuk pengetahuan semua, penjenayah siber sangat suka menyerang social network side dan mereka mampu untuk mencuri maklumat 'password' mahupun memasang malware dengan memberi ' fake or bad link' . Apabila memasuki link yang diberi mungkin ketika itu malware atau virus berbahaya akan masuk dalam komputer dan mungkin juga kita tertarik untuk memberikan maklumat - maklumat penting akaun kita dengan tawaran - tawaran palsu yang diiklankan.

Beny Rubinstein berpengetahuan tentang keselamatan komputer. Dia adalah seorang pekerja dari daerah-Seattle gergasi teknologi dengan 20 tahun pengalaman IT.
Rubinstein telah melihat sisi industri bahawa kebanyakan orang tidak akan pernah tahu.
Beliau meraih gelaran di bidang teknik komputer, dan baru saja di scammed out of $ 1100 di Facebook.

pengalaman Rubinstein adalah tidak biasa. (. Kita akan pergi ke khusus sebentar lagi) daripada ceritanya menunjukkan betapa mudahnya seseorang - bahkan seorang ahli yang sangat terlatih dalam keselamatan komputer boleh terjerat oleh trik rangkaian sosial yang tampak sederhana.Dan semua jenis skim ini berada di sana.

Menurut Kaspersky Lab,lebih dari 20.000 buah malware menyerang rangkaian sosial pada tahun 2008 sahaja. Itu tidak mengejutkan, baik: Walaupun e-mel masih merupakan media yang paling spam-diisi, penyelidik mengesyaki bahawa cybercrime rangkaian sosial tumbuh pada tahap yang jauh lebih cepat.

"Orang-orang digunakan untuk menerima mesej spam dan berbahaya dalam e-mel mereka, tetapi jauh kurang umum di Facebook," kata Graham Cluley, perunding teknologi senior Sophos. "Mereka dibuai rasa aman yang palsu dan bertindak tidak selamat sebagai hasilnya."

Anda boleh mengelakkan menjadi salah seorang dari banyak yang membuat kesalahan itu. Kami telah menggali maklumat pada lima skim saat ini berpotensi sebagai ancaman di Facebook. Kami berbalik kepada penganalisis yang belajar ,mereka juga adalah pengguna yang telah jatuh kepada penjenayah siber, semua untuk membantu menyebarkan berita tentang bagaimana hal ini bekerja dan bagaimana anda boleh mengelakkan mereka.


Pengetahuan adalah senjata terbesar melawan menjadi mangsa. Baca terus and pertahankan maklumat anda sebaiknya.

Scheme #1: The Nigerian 419

Kembali ke Beny Rubinstein. Beberapa bulan yang lalu, Rubinstein menerima beberapa mesej membimbangkan dari seorang teman dan profesional teknologi sesama.

"[Katanya] dia berada di Inggeris dan dirompak, dan memerlukan $ 600 untuk terbang kembali ke Seattle," kenang Rubinstein.

Mesej yang datang baik di Facebook IM dan dalam e-mel. Mereka termasuk butiran seperti nama ahli keluarga, membuat nota seolah-olah betul-betul berlaku. Tidak sampai 2 jam dan $ 1100 telah hilang Barulah Rubinstein menyedari apa yang terjadi: Seseorang telah merampas akaun temannya itu, dihubungi teman-temannya, dan - dengan kos mereka - membuat off seperti penjenayah.

"scammers tahu bahawa walaupun rangkaian sosial tidak mempunyai akses langsung kepada wang, mereka mempunyai akses kepada maklumat untuk mendapatkan wang orang lain," kata Vicente Silveira, seorang pengarah pengurusan produk di VeriSign dan sahabat peribadi Rubinstein's.

Perlindungan: Sebelum anda menghantar wang untuk seorang sahabat yang seperti berada dalam kesulitan, berusahalah untuk hubungi dia atau ke luar dari rangkaian sosial - baik melalui telefon atau e-mel luaran.Tanyakan sebuah pertanyaan yang sangat peribadi yang hacker tidak mungkin tahu dari maklumat dalam profil. Jadi terserah anda.
  
next Be Wary of Widgets, The Koobface Virus, Facebook Phishing.

No comments:

Post a Comment