Friday, December 24, 2010

Berhati - hati dengan penipuan dalam Social Network (part 2)

Scam #2: The Widget Warrior

Facebook terkenal dengan widget iaitu 3rd party aplikasi yang boleh ditambah ke akaun anda. Kadang-kadang widget bolih berubah menjadi askar dengan satu misi: mencuri data anda.

Widget scam pertama dikenal pasti pada tahun 2008, ketika itu para penyelidik menyedari bahawa program yang disebut Secret Crush hanyalah aplikasi yang membantu anda untuk mencari 'virtual admire' , sebaliknya ia memasang spyware ke komputer anda. Lebih buruk lagi, ia menggalakkan anda untuk menyebarkan-nya dan mendapatkan teman-teman online yg lain .Dasarnya adalah "memanipulasi manusia untuk menyebarkannya dengan sendiri," kata Guillaume Lovet, pengurus senior Fortinet's Ancaman Response Team.

Secret Crush sejak saat itu telah lumpuh, namun potensi ancaman yang sama masih ada. Hanya beberapa hari lalu, pakar keselamatan menetapkan bahawa sebuah aplikasi bernama error check system menyalahgunakan butiran profil dan mungkin mencuri maklumat peribadi. Beberapa bulan sebelumnya, penyelidik dari Greek Institut Ilmu Komputer mengupload sebuah aplikasi berbahaya ke Facebook sebagai sebuah percubaan (PDF). Pasukan ini dapat menyediakan widget, yang dikenali sebagai "Photo of the Day" Displayer, untuk memanfaatkan sambungan internet pengguna 'untuk serangan denial-of-service.

Perlindungan: Pengguna mesti lebih berhati-hati ketika memasang 3rd party aplikasi. "Apabila anda menerima dan memasangnya, berbahaya atau tidak, anda akan memberikan akses untuk semua info dalam profil anda," kata Lovet. Pastikan anda tahu apa yang pencipta aplikasi mampu lakukan dengannya.

The Koobface Virus

 
Jangan tertipu dengan nama - Koobface virus cepat menyebar. (perkataan,merupakan anagram dari "FACEBOOK") Setelah virus menjangkiti PC, ia akan mula menghantar mesej atau posting dinding ke rakan anda agar, mengarahkan mereka ke sebuah "video lucu" atau "gambar skandal" seseorang yang anda berdua tahu.

"Link ini menjanjikan suatu video yang menarik, tapi ketika pengguna mengklik, ia disajikan dengan laman web dengan update Adobe Flash palsu atau codec palsu yang perlu di-download," jelas Ryan Naraine, penguji keselamatan  Kaspersky Lab. "Itu download malware."

Perlindungan: Peranti perisian antivirus dapat membantu anda tetap selamat,tetapi kesedaran tentang virus membantu untuk lebih selamat. "Berhati-hatilahdalam bentuk apapun dari URL dalam mesej atau posting," saran Jamz Yaneza,
pengurus kajian ancaman (Trend Micro). Jika halaman meminta anda untuk mengupdate perisian, klik Batal dan terus ke laman penjual untuk melihat sama ada update tersebut betul.


Scam #4: The Phishing Pond


Phishing, taktik kegemaran hacker telah menemui cara baru di jaringan sosial.Trik yang digunakan scammers adalah mencipta link yang tampak rasmi boleh log-in prompt ke facebook. Jika anda memasukkan nama pengguna dan password anda, maklumat login dan akaun anda adalah milik mereka.

Brandon Donaldson, seorang pendeta di Lifechurch.tv Internet Kampus, terkena penipuan tersebut. Seseorang menguasai akaun Facebook-nya dan mula menghantar mesej kepada rakan-rakan dan pengikutnya, cuba memujuk mereka untuk mengikuti link yang sama dan tanpa disedari menyerah akaun mereka, juga.

"Ini adalah cubaan yang sangat buruk, kerana dia kerap meletakkan kandungan video di web, dan menggunakan Internet sebagai alat untuk hubungan sosial," kata Donaldson. "anda membina sebuah kepercayaan sosial tertentu dalam ruangan, dan anda ingin menjaga kepercayaan bahawa tanpa insiden semacam itu."

Perlindungan: Rencana sebelumnya juga berlaku di sini: Lihat apa yang anda klik.Jika anda pernah diminta untuk midsession password anda, janganmemasukinya. Manual navigasi kembali ke halaman rumah Facebook.com dan kemudian login di sana, jika perlu.



Scam #5: Other Malware Applications And Links

Walaupun banyak penerangan dan ingatan telah diberikan  tentang penipuan atau scammers in facebook , hacker dan scammers secara konsisten akan memperkembangkan strategi mereka untuk mencuri password, dan mengambil alih komputer.Cara yang terbaik untuk mengelakkannya  adalah berhati - hati dengan link aneh dan palsu yang diposting ke profil anda atau inbox serta menghindari men-download  fail yang diminta . Sementara banyak penipuan di Facebook tidak berbahaya bagi komputer anda, adalah penting untuk melindungi diri terhadap segala virus dan worm yang tersebar di internet.

Sesetengah aplikasi boleh menggunakan toolbar,antara lain untuk menghasilkan wang dari aplikasi mereka. Beberapa toolbar secara signifikan akan merosakkan komputer anda. Intinya adalah berhati-hati setiap kali anda melihat sesuatu yang mencurigakan. Jika anda secara kebetulan  telah  mengalami penipuan tersebut sekalipun, pastikan anda akan menukar kata laluan anda. Jika anda tidak boleh mengakses akaun anda kerana telah kehilangan password anda , isi borang ini semula .



No comments:

Post a Comment